JEWISH AND KOSHER ITALY           איטליה

LOMBARDY, ITALY

 
   
    ITALY  
 

ITALY: LOMBARDY: MANTUA


  Region: Region Capital: Other Important Cities:
3. Lombardy Milan Bergamo, Brescia, Como, Varese, Sondrio, Pavia, Cremona, Mantua

MANTOVA: רקע ||  הסטוריה || הישוב היהודי במנטובה || SYNAGOGUE ||  
HELPFUL LINKS 

 BACKGROUNDמנטובה - רקע

מנטובה  - מנטואה, עיר במרכז עמק הפו, בלומברדיה, איטליה הצפונית, כ130 ק"מ מדרום-מזרח למילאנו. מנטובה יושבת בגובה של כ25 מ', בשטח מישורי, מוקפת משלושה עברים באפיק הנהר מינצ'ו, יובלו של הפו, שאפיקו מתרחב ומתפתל כאן ויוצר כמה אגמים סביב העיר. רק מדרום ומדרום-מערב אין הנהר סוגר על העיר. מנטובה היא צומת-תחבורה ומרכז מסחרי ותעשייתי לאיזור חקלאי פורה המגדל בעיקר דגנים, מספוא, ירקות ופירות וכן בקר. מפעלי-תעשייה מעבדים בעיקר את התוצרת החקלאית ומייצרים צזונות, רהיטים, דשנים, לבנים, קרמיקה ומכשירים חקלאיים

 

בצפון העיר, בחלקה העתיק, ארמונות, כנסיות ומבנים היסטוריים רבים ומפוארים, בהם: הכנסיה העגולה - לה רונדטה, של לורנצו הקדוש מהמאה ה 11, כנסיית אנדריאס הקדוש, שנבנתה ב 1472 ותוכננה ע"י אלברטי, ארמון הדוכס, שהוחל בבנייתו ב 1302, ומבצר מסוף המאה ה 14

יש בה מוזיאון ואספי אמנות חשובים, פרברי תעשייה התפתחו בדרום העיר לאחר מלחמת העולם השנייה

HISTORYהיסטוריה

מנטואה העתיקה נוסדה כנראה בידי אטרוסקים ואח"כ התיישבו בה גאלים. היא נזכרת לראשונה כעיר בשלטון רומי ב214 לסה"נ. אדמתה הוחרמה בפקודת הטריומוויראט השני בשנת 43. העיר נכבשה בידי אלריך, בידי האכסארך הביזאנטי של ראוונה ובידי הלנגוברדים. במאה ה11 היתה מנטואה נתונה למרותו של בוניפאציו מקאנוסה רוזן-טוסקאנה. ב1091 נכנעה מנטובה להינריך הרביעי קיסר גרמניה. במות הרוזנת מטילדה ב1115 היתה מנטובה ל"קומונה" חופשית. במסמך מ1125 נזכרים 5 קונסולים השולטים בעיר. העיר לחמה לצד ברית ערי-לומבארדיה נגד הקיסר פרידריך הראשון בקרב לניאנו, בשנת 1167. ב1276 השתלטו על מנטובה בני משפחת בונאקולזו. ב1328 גירשם לואיג'י גונזגה, ועד 1708 שלטו במנטואה הוא וביתו. בהנהגת שושלת גונזאגה שיגשגה כלכלת מנטואה והיא נהנתה מעוצמה פוליטית ומפאר בתחומי התרבות והאמנות. ב1530 שסוה צבאות הקיסר קארל החמישי. במלחמת הירושה הספרדית סיפחו האוסטרים את מנטואה - שנת 1708. ב1797 כבש אותה נפוליון בונאפארט אחרי מצור ממושך. כעבור שנתיים שוב נפלה בידי אוסטריה. ב1801-1814 היתה בשלטון צרפת. ע"פ הסכמי קונגרס וינה משנת 1815 סופחה מנטובה לאוסטריה. היא היתה ממרכזי התנועה לשיחרור איטליה. לאחר מלחמת אוסטריה-איטליה ומשאל-עם בשנת 1866, הצטרפה מנטובה למלכות-איטליה

JEWISH COMMUNITYהישוב היהודי במנטובה

ידיעה ראשונה על ישוב יהודי במנטובה היא מ1145, אז חי בה ר' אברהם אבן עזרא. בסוף המאה ה14 הוזמנו בנקאים יהודים למנטובה ע"י שליטיה מבית גונזאגה. ב1591 מנה הישוב כ1600 איש, ובכפרים 250. למרות כתבי זכויות והגנה מהאפיפיורים ובני גונזאנה, היו במאה ה15 פעות ראשונות ביהודים, בתמיכת כמרים מסיתים, וב1478 אירעה עלילת-דם. פראנצ'סקו גונזאגה הנהיג ב1495 את כובע הקלון, החרים את בית הבנקאי היהודי דניאל נורצי והפכו לכנסייה - מדונה דה לה ויטוריה. ב1530 שהה דוד הראובני במנטובה, אך לא זכה לתמיכת היהודים. ב1532 הועלה שלמה מלכו על המוקד במנטובה. משלהי המאה ה16, עם הקונטרארפורמציה, נוהלה תעמולה אנטי-יהודית ונגזרו גזירות שנסתיימו בפרעות ובהרג. ב1602 נתלו 7 יהודים. ב1612 נכלאו יהודי מנטובה בגטו. ב1629-30, בעת כיבוש העיר ע"י הצבא הגרמני, נושלו היהודים מנכסיהם ואח"כ גורשו ממנטובה. תיאור השואה ושיבת חלק מהמגורשים למנטובה מופיע בחיבור "הגלות והפדות" לאברהם מסראן - ונציה, שצ"ד. ב1708, משסופחה דוכסות מנטובה לקיסרות האוסטרית, הובטחו ליהודים זכויותיהם והן אושרו מידי פעם במאה ה18. ב1797, עם כיבוש מנטובה ע"י צרפת, נפתחו שערי הגטו, ב1798 בוטל לחלוטין, ויהודים צורפו למועצה העירונית. משחזרו וכבשו האוסטרים את מנטובה ב1799, גורשו "מהפכנים" יהודים מהעיר, ביניהם יששכר חיים קארפי מרורה, שתיאר את המאורעות בחיבורו "תולדות ישחק". בתקופת הכיבוש הצרפתי השני, בשנת 1801-14, הפגינו יהודי מנטובה את נאמנותם לשלטון, ור' אברהם קולוניה ממנטובה היה מראשי הסנהדרין בפאריס

בתקופה האחרונה של שלטון אוסטריה במנטובה - 1814-1866, אירעה עלילת דם. השנה: 1824. ב1842 פרצו פרעות נגד יהודי מנטואה. יהודי מנטואה לקחו חלק פעיל בתנועת השחרור האיטלקית וב1866, משסופחה העיר ומחוזה אל ממלכת-איטליה, זכו שוב בשוויון זכויות מלאף באותה עת היה מספרם כ3000. מאז ואילך, בשל הגירה והתבוללות, פחת מספרם וב1930 הגיע ל700 בקירוב. בהיות מנטואה תחת השלטון הגרמני בשנים 1943-45, הוקם בה מחנה ריכוז ויהודים רבים נשלחו לחמנות ההשמדה 

ב1511 אושרה ליהודים במנטואה אוטונומיה פנימית, והתואר "אוניברסיטה", כדוגמת האיגודים הנוצריים. מנגנון הקהילה כלל את האסיפה הכללית - שבה השתתפו משלמי המיסים - שני ועדים, ה"גדול" וה"קטן", ושלושה ממונים. תקנות הקהילה, ובמיוחד בענייני מיסים, בשם "סדר ההערכה", נוסחו ופורסמו בזמנים קבועים. הקהילה נהנתה מאוטונומיה משפטית רחבה, וב1677 נוסח תקנון "שודא דדייני". בתקופה האוסטרית הצטמצמה האוטונומיה, וב1804 בוטלה

מנטואה היהודית היתה מרכז תרבותי חשוב בתקופת הרנסנס, בתחומי התיאטרון, המוסיקה, המחול, הרפואה והמדעים. במאה ה15 חיו במנטואה ר' יהודה מסר-ליאון, ר' יוסף קולון, מרדכי פינצי ובני משפחת שער-אריה - פורטלאונה, רופאים בחצר השליטים מבית גונזאגה. ב 1475 לערך נוסד ע"י אברהם כונת אחד מבתי הדפוס העבריים הראשונים והוא פעל שנים אחדות. ב1515 נתחדש דפוס עברי במנטובה, ופעל תקופה קצרה, ומשנת 1555 פעלו במנטואה דפוסים עבריים שונים, בהפסקות, עד המאה ה19. שם הודפסה מהדורה ראשונה של "הזוהר" ב1518-1520, במקביל למהדורת קרמונה. במאה ה16 היה הדפוס העברי במנטובה השני בגודלו לאחר דפוס ונציה. מבין המנהיגים והמלומדים במנטואה של המאה ה16: עזריה דה רוסי, אברהם יגל-גאליקו, יהודה אריה מוסקטו, האחים פרוביצאלי, הקומפוזיטוור שלמה די רוסי, המחזאי יהודה סומו ועוד. להקילה היתה להקת תיאטרון משלה במאות ה16-17. במאות ה17-18 חיו במנטואה משה בן מרדכי בסולה, שלמה אביעד בזילאה, הרבנים משה זכות, שמשון מודון ויהודה  בריאל, המשוררים יעקב ועמנואל פראנסיס ושמואל רומאנלי. קהילת מנטואה הגישה סיוע לקהילות שונות באיטליה ומחוצה לה ובמיוחד לישוב בארץ ישראל, שימשה מרכז לשד"רים, ובה היתה קבועה קופת עניי א"י

מקור: האנציקלופדיה העברית, כרך  כ"ג, עמודים 1028-1030

 
HELPFUL LINKS:
THE SYNAGOGUE
THE MEDICI ARCHIVES
SALAMON ROSSI
MORDECAI FINZI
ABRAHAM PORTALEONE OF MANTUA
LANDMARKS IN HEBREW PRINTING
JEWISH MYSTICISM 
INQUISITION
FUNERALS, BURIAL, MOURNING
HOLOCAUST